Adresaci studiów
Studia są przeznaczone dla osób posiadających przygotowanie pedagogiczne, z dyplomem ukończenia studiów wyższych magisterskich.
Cel studiów
Studia przygotowują do wykonywania zawodu logopedy dyplomowanego w placówkach przedszkolnych, szkołach, szkołach specjalnych, poradniach pedagogiczno – psychologicznych oraz gabinetach logopedycznych. Ukończenie studiów daje uprawnienia do zakładania własnych gabinetów logopedycznych.
Absolwenci otrzymują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych w Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskimi uzyskują tytuł logopedy dyplomowanego, uprawniający do wykonywania zawodu logopedy.
Sylwetka absolwenta
Absolwent oprócz zdobycia fachowej wiedzy*, niezbędnej z zakresu logopedii i nauk pokrewnych, posiada umiejętności rozpoznania, różnicowania i diagnozowania zaburzeń komunikacji językowej. Potrafi przeprowadzić diagnozę logopedyczną dzieci i osób dorosłych z zaburzeniami mowy. Potrafi opracować program efektywnej terapii i skutecznie ją poprowadzić. Umie modyfikować swoje działania adekwatnie do aktualnego stanu pacjenta. Jest zdolny analizować wyniki badań specjalistycznych oraz określać i organizować współpracę z innymi specjalistami (np. psycholog, foniatra) zajmującymi się pacjentami z zaburzeniami mowy. Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu ontogenezy języka, logopedii, pedagogiki, psychologii, socjologii, językoznawstwa i medycyny. Potrafi współpracować z opiekunami podopiecznego (z zaburzeniami mowy). Wykorzystuje najnowsze techniki multimedialne, przede wszystkim programy komputerowe, podczas prowadzonej terapii logopedycznej. Umiejętnie ocenia opóźniony rozwój mowy, wskazuje na jego przyczyny i tworzy właściwy plan terapii logopedycznej. Ma kwalifikacje by wykorzystać pojęcia i metody współczesnego językoznawstwa do analizy tekstów i dyskursu; dokonywać wyboru i stosować odpowiednią metodę badawczą do opisu, analizy i interpretacji zjawisk językowych. Rozwija swoje kompetencje społeczne.
Przebieg i organizacja studiów
- Studia trwają 4 semestry
- Obejmują 616 godzin dydaktycznych realizowanych w formie wykładów, ćwiczeń oraz zajęć praktycznych.
Wykaz przedmiotów
- Wstęp do logopedii
- Biomedyczne podstawy logopedii
- Psychologiczne podstawy logopedii
- Ontolingwistyka
- Elementy neuropsychologii
- Fonetyka i fonologia języka polskiego
- Wiedza o języku polskim dla logopedów
- Zaburzenia komunikacji językowej – dyslalia, alalia
- Zaburzenia komunikacji językowej – dysleksja
- Podstawy foniatrii dla logopedów
- Ortofonia z kulturą żywego słowa
- Procedury i strategie postępowania logopedycznego
- Psychologia rozwojowa
- Zaburzenia komunikacji językowej – oligofazja
- Zaburzenia komunikacji językowej – dyzartria/anartria
- Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci bilingwalnych
- Zaburzenia komunikacji językowej – jąkanie
- Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm
- Wczesna interwencja logopedyczna.
- Neuropsychologia i neurologia dziecięca
- Elementy ortodoncji
- Elementy audiologii dla logopedów
- Dykcja z emisją głosu
- Pedagogika specjalna
- Lingwistyczna analiza tekstów zaburzonych
- Terapia logopedyczna osób starszych – strategie postępowania
- Zaburzenia komunikacji językowej – niedosłuch
- Zaburzenia komunikacji językowej – afazja
- Informatyka dla logopedów
- Seminarium – projekt dyplomowy
Wymagane dokumenty
- podanie do rektora uczelni i karta ewidencyjna na odpowiednim druku;
- dyplom(y) ukończenia studiów wyższych magisterskich lub medycznych (tytuł magistra lub lekarza medycyny) – (kopia);
- kserokopia dowodu osobistego;
- zaświadczenie o przygotowaniu nauczycielskim w przypadku ukończenia studiów niepedagogicznych;
- opinia logopedy, dotycząca wymowy kandydata
Informacja o kosztach dostępna w sekretariacie szkoły.
Wszystkie zajęcia odbywają się w Tomaszowie Mazowieckim.
Budynek B – parter
ul. Świętego Antoniego 29
92-700 Tomaszów Mazowiecki
tel. 44 726 05 38
O przyjęciu decyduje kolejność złożenia dokumentów.
*Absolwent zna elementy wypowiedzi językowej i potrafi je opisać, ma poszerzoną wiedzę na temat fonetyki i fonologii. Zna terminologię z dziedziny logopedii. Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania się i rozwoju mowy dziecka, zna uwarunkowania prawidłowego rozwoju mowy. Ma wiedzę z zakresu biomedycznych podstaw logopedii, neuropsychologii, neurologii dziecięcej, ortodoncji i foniatrii. Zna anatomię i fizjologię mózgu, układu nerwowego oraz obwodowych narządów mowy. Wiedzę na temat dykcji i emisji głosu oraz kultury żywego słowa. Posiada również szeroką wiedzę na temat zaburzeń komunikacji językowej z uwzględnieniem dyslalii, alalii, dysleksji, dysglosji, jąkania, dyzartrii, anartrii, oligofazji, autyzmu, afazji, niedosłuchu. Posiada wiedzę na temat zaburzeń komunikacji językowej u dzieci bilingwalnych. Zna psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania diagnozy i terapii w logopedii. Wie, jakie są zasady, metody i etapy przeprowadzania diagnozy logopedycznej. Zna zasady, metody i etapy programowania i prowadzenia terapii logopedycznej.